بیشتر تاریخ دانان بر این باورند که اولین درب اتوماتیک توسط ریاضیدان و مهندس یونانی ، هرون اختراع شده که در حدود سال 10 میلادی متولد شد است. او برای باز کردن دربهای معبد شهر اسکندریه ایده ایی داشت هرون با کار گذاشتن ظروف بزرگ برنجی در زیر ساختمان معبد وتولید بخار با اب و اتش واستفاده از نیروی متراکم بخار جمع شده در ظرف برنجی و انتقال ان به درون محفظه های کناری که به عنوان وزنه عمل می کردند و به کمک یکسری طناب و قرقره قادر می شد درب های معبد را هنگام ورود مردم برای عبادت باز کند. وی بعداً برای باز كردن دروازه های شهر اسکندریه نیز برنامه مشابهی را پیاده كرد
اما به گفته جوزف نیدام تاریخ دان, در کتاب "علم و تمدن در چین" یک درب اتوماتیک که بوسیله فشار پا فعال می شد در قرن هفدهم در چین ساخته شده بود. امپراتور یانگ این درب را برای کتابخانه سلطنتی خود نصب کرده بود
اما در قرن نوزدهم با رشد صنعت و فن اوری شاهد اولین دربهای هرچند ساده اما اتوماتیک در صنعت ریلی و سرگرمی بودیم بعنوان نمونه در مسابقات اسب دوانی دربهای اغاز شروع مسابقه باید هم زمان با هم باز میشدن تا اسبها شروع به دویدن کنند
اولین درهای پارکینگ اتوماتیک مدرن
در اوایل قرن بیستم با رشد صنعت اتوموبیل کمپانی فورد با راه اندازی خط تولید اتومبیل توانست تولید صنعت خودرو را متحول کند اما اوج این صنعت زمانی بود که مدل ارزان قیمت "تی" وارد بازار شد خودرو تی مدلی ارزان، قدرتمند ومورد توجه قشر متوسط جامعه بود قیمت 860 دلاری(البته با تورم آن زمان و الا در حال حاضر با این قیمت نمیتوان گوشی آیفن خرید !) خودرو باعث میشد که دیگر اتومبیل یک کالای لوکس متعلق به طبقه مرفه جامعه نباشد با همگیر شدن اتومبیل نیاز به جای پارک خودرو هم حس شد در ابتدا پارکینگ ها همان انبارهای کاه و علوفه سابق بودند اما با مهاجرت به شهر ها نیاز به یک جای اختصاصی پارکینگ خودرو در میان ساختمان حس می شد دارنندگان خودرو مجبور بودند تا اتومبیل خود را در پارکینگهای عمومی یا توقفگاهای کالسکه قرار دهند که البته با مشکلاتی همراه بودند مثلا در هنگام بارش برف دربها باز نمی شدند و عموما لولایی و فرسوده و مناسب اسب و گاری بودند تا اینکه سرانجام در سال 1921 " سی جی جانسون" مشکل را حل کرد نخستین درب پارکینگ بالا رو یا "اورهد"(در ایران معروف به سکشنال) نزدیک به 100 سال پیش در شهر هارتفورد ایندیانا در امریکا ساخته شد
(سی جانسون)
و نخستین مدل برقی ان نیز در سال 1926 نیز ساخته شد
در سال 1931 نیز دو مخترع امریکایی اقدام به ساخت کنترل رادیویی برای درب اتوماتیک کردند تا هرچه بیشتر صنعت درب اتوماتیک به شکوفایی برسد البته ریموت رادیویی درب اتوماتیک تا بعداز جنگ جهانی دوم فراگیر نشد
البته در دهه 30 قرن بیستم درب برقی دیگری نیز توسعه پیدا کرد، نیاز از انجا شروع شد که پیشخدمتهای رستوران "ویلکوگس" در رفت امد بین اشپزخانه و میز مشتریان نیاز بود تا درب وسط راهرو را با دست باز و بسته کنند که با توجه به پر بودن دست پیشخدمتها دشوار بود اقای استنلی که یکی از مشتریان رستوران بود فکری به ذهنش رسید وی با دانشی که از الکترونیک داشت نخستین درب اتوماتیک نفرو را ابداع کرد مکانیزم درب بسیار ساده بود یک سنسور خطی قبل از در نصب شده بود تا به محض عبور پیشخدمت، درب فرمان باز شدن را دریافت کند
اما صنعت درب اتوماتیک بعد از جنگ جهانی دوم با تحول اساسی مواجهه شد با رشد و گسترش اتومبیل در جهان حالا بیشتر مردم میتوانستند صاحب اتومبیل شوند نیاز به اتومبیل همراه با نیاز به جای پارک و به تبع درب اتوماتیک پارکینگ حس میشد مثلا در ایتالیا (که اکنون به عنوان قطب درب اتوماتیک دنیا شناخته میشود) جوزفه مانیینی(بنیانگذار شرکت دربهای اتوماتیک فک)
که یک پیمانکار ساختمان بود متوجه شد که بیشتر مردم با باز و بسته کردن مدام درب پارکینگ مشکل دارن راه حل مانینی" سیستم هیدرولیک" بود تا دیگر برای باز و بسته کردن درب نیازی به پیاده شدن از خودرو نباشد این سیستم در زیر درب نصب میشد راه حل مانینی جواب داد و به سرعت انواع در بازکنهای بادی(پنوماتیکی) فشار روغن(هیدرولیکی) و الکترومکانیکی توسعه پیدا کردند
شرکت فک نخستین درب هیدرولیک زیر سطحی را توسعه داد
پس از ان با اغاز دهه 70 میلادی رشد درب اتوماتیک با جهش مواجه شد و انواع شرکت ها شروع به تولید محصولات متنوع خود کردند
اما درب اتوماتیک نفررو که در ایران با نام" درب شیشه ایی اسلایدینگ" معروف شد در دنیا بسیار توسعه پیدا کرد ساخت فروشگاهای بزرگ و شیک نیاز به درب برقی اسلایدینگ را ضروری کرد ساده ترین نوع درب اسلایدینگ که کشویی بود بسیار پر طرفدار شد
ساخت اشکار ساز حرکتی، نسل اول هم به هوشمند شدن ان نیز بسیار کمک کرد
امروزه شرکتهای درب برقی بسیاری در قالب شرکتهای چند ملیتی گسترش پیدا کرده اند