کرکره برقی و هرچیزی که باید در مورد آن بدانید کرکره برقی چیست؟
امروزه در کمتر خیابانی شاهد این هستیم که مغازهایی بدون کرکره برقی باشد. درحالی که در گذشته نه چندان دور در خیابانهای شهر شاهد کرکرههای دستی مغازهها بودیم. کرکره دستی از آهن ساخته میشد و به همین دلیل به مرور زمان ظاهر زیبای خود را در برابر وزش باد و باران از دست میداد. این کرکرهها دائما نیاز به رنگ آمیزی مجدد داشتند. بجز این موارد به دلیل تک جداره بودن امنیت پایینی داشت و با ضربهای محکم از ریل خود خارج میشد یا از حالت بالانس درآمده و به اصطلاح یک شانه میشد.
مدل بعدی کرکره توری یا به اصطلاح زنبوری بود که ایمنتر و دارای استحکام بیشتری از مدل ورقهای بود. کرکره توری به سرعت گسترش یافت اما به مرور مشکلات خود را نشان داد. کرکره دارای شفت و فنرهایی برای کمک به جابجایی کرکره بود که به مرور زمان دچار مشکلاتی میشد. مثلا گهگاه میشکست یا دچار مشکلات فنر میشد. از تنظیم خود خارج میشد و به سختی بالا و پایین میرفت.
حفاظ آکاردونی
البته یکی دیگر از حفاظهای مغازه دربهای اکاردئونی بود که به کنارهها جمع میشد. این حفاظ تقریبا ایمن بود اما وزن بالا و استهلاک زیاد به مرور زمان که توام با گیر کردن بود کم کم این نوع درب را کم طرفدار کرد.
با توسعه صنعت الومینیوم و تولید انواع پروفیلهای آلومینیومی تولید اسلت کرکره برقی ارزان و در دسترس عموم قرار گرفت. ایمنی بالا و قیمت مناسب همرا با آسانی در استفاده به شدت کرکره برقی حفاظ درب را محبوب همگان کرد. وزن سبک دو جداره بودن؛ ایمنی و استحکام به همراه تنوع رنگ بالا بهشدت این نوع کرکره ها را روی دور انداخت و سبب شد تا سایر حفاظ های کرکره از دور خارج شوند.
مزایای کرکره برقی
• دارای دو جداره آلومینیوم با استحکام بالا و خواص ضد زنگ
• پروفیل دو جداره و عایق مناسب برای صدا، سرما و گرما
• دارای خلاصکن در مواقع ضروری و استفاده دستی
• اشغال فضای کم به سبب رول شدن در بالا
• دارای قفل الکترونیکی و دستی
• عدم محدودیت ابعاد برای مصارف عمومی
• قابلت استفاده درهرنوع اب و هوا
• قابلیت استفاده از انواع رنگهای پودری و انادایز
• دارای طول عمربیشتر نسبت به سایرحفاظها
• دارای امنیت بالا وضد سرقت بودن کرکره برقی
• سهولت درتعمیر و عیب یابی آسان کرکره
• استفاده از برق به جای نیروی انسانی
• عدم نیاز به زیرساختهای پرهزینه
• قابلیت استفاده در پارکینگ منازل
• کارایی بالا به همراه عمر بیشتر
• استهلاک کم به دلیل برقی بودن
• تنوع بالا در پروفیل و اسلت
• قابلیت انطباق پذیری بیشتر
• امکان فرمانپذیری بیسیم
• قابلیت اتصال به Bms
انواع موتور های کرکره برقی
به طور کلی کرکره برقی دارای سه مدل موتور برای جابجایی کرکره است:
• موتور سانترال
• موتور تیوبلار
• موتور ساید
موتور های سانترال
موتور سانترال یا مرکزی نوعی از موتور است که در وسط شفت و در کنار فنرها بسته میشود و در ابتدا برای برقی کردن کرکرههای قدیمی اعم از ورقی و لانه زنبوری استفاده میشد.
استقبال اولیه از محصول نشان از پتانسیل بالای بازار برای استفاده از کرکره برقی داشت. پس نخستین کرکرهای برقی با اسلت آلومینیومی هم به همراه این مدل موتور به بازار آمد.
موتور سانترال در دو قدرت ۱۸۰ ۲۸۰ نیوتن برای کرکره برقی عرضه میشود. موتور سانترال به کمک فنرهایی که در کاسه فنر قرار دارد، اقدام به جابجایی تیغه های کرکره میکند. در وزن اصلی تیغه کرکره بر روی فنرها قرار دارد هر چه فنرها بالانستر باشد، موتور با قدرت و استهلاک کمتری کار میکند.
البته موتورهای سانترال دارای مشکلات زیادی هستند. مثلا برای دهانههای عریض قدرت کافی ندارند. فنرها به مرور ضعیف شده و گاهی میشکند که خود باعث خرابی موتور میشود. اجزای موتور سانترال در عکس پایین قابل مشاهده است:
موتور های توبولار
این مدل موتورها به دلیل اینکه داخل لوله آهنی یا شفت قرار میگرفتند به موتور لولهایی یا توبولار معروف شدند. این مدل از موتورها دیگر نیازی به فنر جهت تحمل وزن تیغهها نداشتند. چرا که از قدرت و گیربگس قوی برای بالا و پایین بردن تیغه برخوردار بودند. بنابراین در کرکره برقی قدرت به طور یکنواخت در همه جای شفت توزیع میشدند. موتورهای توبولار در قدرتهای 300،280،140،120،100،80،60،40،30 نیوتن تولید و عرضه شدهاند. این گستردگی قدرت باعث شده تا از کرکره برقی دهانههای کوچک پنجره تا دربهای گاراژ بزرگ صنعتی را بتوان با این نوع موتورها اجرا کرد.
موتورهای توبولار به دلیل قرار گرفتن داخل لوله اهنی که به نوعی فضای پرت محسوب می شد خود باعث کاهش چشمگیر قطر توپی کرکره می شد و تقریبا میتوان در هر فضای محدودی از ان استفاده کرد طیف گسترده قدرت از 30 تا 300 نیوتن هم امکان استفاده از ان را در هر مکانی می داد
اما همین داخل لوله بودن خود سبب سختی در تعمیر و تعویض موتور میشد چرا که برای کوچکترین تعمیری باید موتور از داخل لوله اهنی خارج شود
موتور های ساید
موتور ساید یا موتوربغل نوعی دیگر از سیستم حرکتی کرکره برقی اتوماتیک است که کاملا خارج از مجموعه توپی کرکره قرار دارد. این موتور عموما با کمک زنجیر اقدام به اعمال نیرو به کرکره برقی میکند.
موتور بدلیل خارج بودن از توپی کرکره به سادگی تعویض و تعمیر میگردد و در صورتی قطعی برق یا خرابی موتور به سادگی توسط زنجیر متصل به آن میتوان کرکره را بالا و پایین برد.
موتور ساید عموما برای مصارف صنعتی و کرکرههای عریض مورد استفاده قرار میگیرد ودرست در جایی حداکثر قدرت موتور های توبولار تمام میشود، توان موتورساید اغاز میشود. قدرت آن 1000،800،600،300 نیوتن در ولتاژ تک فاز و 2000،1500،1200 نیوتن در ولتاژ سه فاز است.
بجز ولتاژ ۲۲۰ ولت موتورهای ساید با ولتاژ ۲۴ ولت هم کار میکنند که در بازار به موتورهای یو پی اس دار معروف هستند. این موتورها دارای باتری و مدار شارژ باتری نیز هستند تا در مواقع قطع برق قادر به کار باشند. علاوه بر این سیستمهای ۲۴ ولت به دلیل ولتاژ کمتر خود دارای تحمل میزان تردد بیشتری نیز خواهند بود.
قیمت مناسب و آسانی در تعویض و تعمیر موتور به همراه خلاصکن زنجیری، پدالی و یراق همراه، این موتور را امروزه به محبوب ترین موتور کرکره برقی در ایران تبدیل کرده است. این موتور تقریبا در همه جا اعم از پارکینگ، محل تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد.
انواع اسلت ها و تیغه های کرکره
از زمان پیدایش حفاظ رول شونده رو به بالا، در قرن نوزدهم تا کنون تیغه یا اسلت کرکره تحول زیادی داشته است. نخستین تیغهها اهنی بودند که مشکلات زیادی به همراه داشتند. اول اینکه بسیار سنگین بودند و در هر شرایط آب و هوایی قابل استفاده نبودند.
به دلیل نوع ساخت که رول فرمینگ بسیار ساده بود، قابلیتهای محدودی در نصب و اجرا داشتند. به مرور با توسعه صنعت متالوژی گالوانیزه جای آهن را گرفت. البته یک سری از مشکلات قبلی همچنان پا برجا بود. مثل عدم استحکام بالا یا شکل پذیری مناسب، چرا که مثلا امکان قرار دادن سوراخ یا به اصطلاح پانچ در دیواره تیغه برای انتشار نور یا تبادل هوا وجود نداشت.
به تدریج با رشد تکنولوژی رول فرمینگ، که به معنای شکل دهی طولی به ورق در دستگاه بود، اسلتهای جدیدی جایگزین شدند که دارای مشکلات قبلی نبودند. تیغههای گالوانیزه به سرعت محبوب و جایگزین نوع ورقی ان شدند.
آلیاژسازی مناسب این امکان را فراهم میکرد تا در عین نازکی تیغه بسیار مستحکم باشد. در عین حال قابلیت سوراخ یا پانچ را هم به تیغه میداد. تیغههای گالوانیزه در ابتدای کار چندان در ایران محبوب نبودند. بنابراین نوع ورقی ان گسترش یافت که دارای مشکلات زیادی بود که در بالا گفته شد. اما نوع دیگری از اسلتها که در واقع لوله بودند، در ایران رایج شد که به واسطه شکل فرم دهی آن به کرکره لانه زنبوری معروف شدند.
این مدل ایمنی بالای نداشت و لولهها نازک بودند و بعضا با ضربه از ریلها هم خارج میشدند. با رشد صنعت الومینیوم و تکنولوژی اکسترود تیغههای کرکرهایی به شدت محبوب شدند. این تیغهها دو جداره و سبک بودند و اگر از آلومینیوم استاندارد استفاده میشد، بسیار با کیفیت و محکم میشدند.
تیغههای اکسترود دو جداره این امکان را فراهم میکرد که کرکرههای عریضی حتی تا عرض ۱۵ متر هم به راحتی نصب شوند. تنوع قالب، ارزانی و سهولت تعویض قالب سبب شد تا پروفیل آلومینیومی کرکره در همه جای دنیا از تیغه گالوانیزه محبوبتر شود.
اما تکنولوژی تیغه رول فرمینگ هم رشد قابل ملاحضهایی یافت و توانست بعضی از ضعفهای تیغههای دوجداره را پوشش دهد. تیغههای رول فرمینگ این بار از ورقهای نازکتری استفاده میکرد. این ورقها دو جداره بودند و بین دوجداره هم فوم پلی اورتان تزیق میشد که هم عایق حرارت و صدا بود و دیگر اینکه به کم صدایی کرکره در هنگام باز و بسته شدن کمک بسیاری میکرد.
اما با رشد صنعت پلاستیک و علاقه معماران به طراحی متفاوت ساختمانها تیغه از نوعی پلاستیک موسوم به پلی کربنات تولید شد که خواص شگفت آوری داشت. این تیغهها شفاف بودند و نور را به راحتی از خود عبور میدادند. ضمن اینکه بسیار محکم بودند و طول عمر بالای هم داشتند. بخصوص اگر از مواد اولیه خوبی هم ساخته میشدند، سالیان سال هم با کیفیت روز اول خود کار میکردند. این تیغهها در عرضهای ۲۰ الی ۳۰ سانتی تولید شده و سپس به یکدیگر بافته میشوند تا عرض و ارتفاع مورد نظر فراهم شود.
البته این پروفیلها قیمت بیشتری نسبت به پروفیلهای آلومینیومی دارند. اما نسل دیگر اسلت یا تیغههای کرکره معروف به رول گیتر هم شبیه پلی کربناتها به یکدیگر بافته میشوند. این مدل از کرکرهها از بستهای فولادی میلگردهای آهنی و لوله آلومینیومی ساخته شده و نسب به سایر پروفیلها جدیدتر و زیباترند اما به نسبت دارای قیمت بالاتری نیز هستند.